01 септември 2008

Безплатен всекидневник - да видим

От днес хората из София ще се разхождат рано сутрин с А4 вестник "без пари". 19 минути е заглавието на новата медия, която се оказа, че се издава от групата "Слава", собственост на АБ ООД. Групировката, която досега издаваше блудкавото жълто списание "Слава" (според мен с таргет - 12-18 и 55-70 години) и има няколко рекламни проекта с браншови организации, най-вече в сферата на туризма и инвестициите, вече е решила да се прехвърли към масовия сегмент и то с доста амбициозен проект като безплатна медия.



Предстои да видим дали ще излезе нещо смислено, но всъщност се оказа, че Слава печелят спора между Вестникарска група "България" и Икономедия за безплатно издание. Пазарът у нас е под дълбока лупа за информационни безплатни медии в последните 3 години, но досега никой не се решаваше на най-важната стъпка - пускането на подобен вестник.
Хората на Иво Прокопиев пуснаха ZaGrada.bg, което се сочеше за основна прелюдия към безплатен инфовестник, но българските ВАЦ-ови издания контрираха със заплахи да пуснат конкурентно издание, което не само да конкурира, а да възпрепятства издаването на подобен род медии у нас. И така се почна голямата българска издателска война - докато основните играчи се заплашваха директно, някои по периферията плюеха безплатните издания като цяло. Вече обче имаме първата безплатна информационна медия, остава да видим как ще потръгне и как ще се задействат останалите на пазара.
В същото време тенденциите по цял свят са към намаляване на тиражите, но поява на все повече безплатни печатни медии - в бум в Лондон в края на 2006 и сега в Лос Анджелис.
За Александър Кръстев

Създател на сайта за книги и четене "Аз чета" и PR консултант в PRoPR Агенция. Член на Настоятелството на Читалище.то, преподавател по LinkedIn в НБУ и носител на званието "Рицар на книгата".

Може би ще харесаш и:

4 коментара:

  1. Нямах възможност да прегледам целия брой, но от това, което видях, ми "жълтее"... Е, най-малкото е добро начало. До качеството на Metro и thelondonpaper има да се извърви доста път.

    ОтговорИзтриване
  2. Аз така и не успях да се сдобия с този заветен първи брой. Дано някой ми го донесе все пак утре, както съм си поръчал.
    Но от това, което видях: интервю с Бойко още в първия брой... Хе-хе...

    ОтговорИзтриване
  3. Аз проследих първите три броя на вестника и скоро вероятно ще блогна мнението си. Но като цяло - смятам, че е добре прицелен. Страничките в ресор "Шоу"(Светски) са малко повече от останалите, но не мисля, че това е лоша идея. Иначе не са по-жълти от останалите всекидневници - същите новини с провокативно форулирани заглавия тип "Телеграф" или "Стандарт" в останалите секции. Озадачен съм само от страничката "Вдовици", което ми се струва малко странна идея за начало, но това си е мое мнение.

    П.С. Алекс, няма интервю с Бойко в първи брой. Дори много периферно са го засегнали. Това от първа страница е само негова мисъл към присъствието му в броя, което явно ще им е практика. Пък и им е трябвала представителна личност за 1 брой, все пак началото винаги гледа към бъдещето, нали ? :)

    ОтговорИзтриване
  4. Възможно за Бат'Бойко. Аз тази вечер ще разгледам първите 2 броя и ще се запозная още по-подробно.

    Интересното е, че аз онзи ден исах коментар в блога на професор Марио Гарсия, който е специалист в медийния дизайн, и той пожела да му пратя сканирано копие, което да анализира. В понеделник той писа за ново безлпатно издание в Лос Анджелис и аз коментирах, че сме ги изпреварили вече, но качеството май не е достатъчно.

    ОтговорИзтриване